أيمن قمر يطالب بإحالة رامي صبري للتحقيق بسبب عمرو دياب

أيمن قمر يطالب بإحالة رامي صبري للتحقيق بسبب عمرو دياب
الفنان رامي صبري
تدخل الشاعر أيمن بهجت قمر في الأزمة المشتعلة منذ مطلع الأسبوع الجاري، وطالب كل الجهات المعنية بحقوق الملكية الفكرية بالتحقيق مع رامي صبري.

وأكد مؤلف الأغنية تامر حسين أن ما يقوم به صبري يعد انتهاكا لأخلاقيات العمل الفني، وفق (سيدتي).

وتعامل أيمن بهجت قمر بغضب مع خطوة طرح الأغنية بصوت رامي صبري وكتب عبر حسابه بتطبيق (فيس بوك): "هو إزاي رامي صبري يحط صوته على أغنية مش بتاعته.. أنا بطالب بالتحقيق في نقابة المهن الموسيقية ولازم الشاعر تامر حسين والملحن عزيز الشافعي وشركة ناي يرفعوا قضية تعويض.. أغانينا مش مشاع لأي حد في دماغه حسابات بيصفيها لازم عقاب رادع اللي يسمح لنفسه يحط صوته على عمل لا يملكه".


وأضاف قمر" لازم وقفة مع المصنفات الفنية ووزارة الثقافة ولازم يتم وضع قوانين وتغليظ للعقوبات عشان أي حد يرتدع.. هي مش سويقة، ولازم وقفة مع المصنفات الفنية ووزارة الثقافة ولازم يتم وضع قوانين وتغليظ للعقوبات عشان أي حد يرتدع.. هي مش سويقة".

وقام مؤلف الأغنية تامر حسين بإعادة نشر ما كتبه أيمن بهجت قمر، وعلق قائلا: "رداً على بوست صديقي الشاعر الكبير أيمن بهجت قمر انا ذوقياً للمرة المليون حاولت أصلح اللي بيعمله وقلت انه زيه زي (الفانز اللي بتعمل cover) ل الأغنية بما انها نزلت رسمي ولكن الحقيقة انه في سوء نية وتجاوز سخيف ووجه مقارنه مش في صالحه لو غنى 20 سنة كمان لقدام".


وقال متعجبا من تصرفات رامي صبري: "معرفش مُصر يخسر ليه وفعلاً قلبت سويقه وجهل بالقانون وجهل في التعامل مع الزمُلاء والكبار رامي محتاج يفهم ذوقيات كتير في المهنة دي وفى الأصول ويثقف نفسه شوية ويدخل مرحلة النُضج ويعرف ان الفن أخلاق ويتعلم من زمايله اللي سابقينه ب أخلاقهم قبل فنهم بيخسر وحايفضل يخسر".

وقارن تامر حسين بين مواقف رامي صبري ومواقف النجمين محمد حماقي وتامر حسنى قائلا: "حايفضلوا في حتة تانية بأخلاقهم قبل فنهم ونجوم جيلهم".


التعليقات