مصر.. مُعلم جامعي يخلع ملابسه أمام طُلاب ثانوية والجامعة تُصدر بياناً

مصر.. مُعلم جامعي يخلع ملابسه أمام طُلاب ثانوية والجامعة تُصدر بياناً
تعبيرية
نشر الأستاذ هاشم سلام، وهو أحد أساتذة جامعة المنصورة المصرية، مقطع فيديو عبر حسابه على "تويتر"، يُظهر خلعه لملابسه أمام مجموعة من طُلاب الثانوية العامة، حتى ظهر بــ"الشورت والتي شيرت".

وشرح سلام أن ما فعله كان لتغيير مفهوم الطُلاب عن الأستاذ الجامعي، وكسر فكرة الحاجز الذي يضعه أحيانا الأساتذة بينهم وبين الطلاب.

وعلق على الفيديو: "في أحد الأيام ، دُعيت لإلقاء حديث مع طلاب المدارس الثانوية الذين سيذهبون إلى الجامعة، كنت أحاول أن أقول لهم إن أساتذة الجامعة لا يعضون".

 


ولم يتفق جميع المغردين مع فكرة اسلام، رغم ترحيب الأغلبية بها، وكتب مغرد باسم عماد الديب: "بصراحه انا اسف التصرف ده انا معجبنيش خالص بيتهيألي لو عايز تلغي الحواجز وتبني شخصيه مختلفه ممكن يكون بعلمك أو بطريقتك في التعامل المباشر مع الطلبه لكن طريقه خلع الملابس علي الملأ في حد ذاتها طريقه منفره وغير مناسبه للمجتمع بتاعنا وخصوصا لو في مؤسسه تعليميه".

وتساءلت المُغردة إيمان هشيمة، فكتبت: "سؤال صغير ليه حضرتك مخرجتش بالشورت والتيشيرت من بيتكم و دخلت بيهم الجامعة اعتقد كان اسهل من الغلب ده الا لو كان ممنوع عندكم الخروج من البيت بالشورت او دخول الجامعة بيه".

وكتب المغرد شادي عبد الحافظ قائلا:" بتفكرني بفاينمان يا دكتور، في المحاضرة دي كان لابس ترنج وحافي، وطول عمره زيك كده قامة كبيرة في شغله الناس تلتف حواليه عشان تتعلم"، ووصف علاء الفقى، الفيديو بأنه "كسر حاجز نفسى رهيب عشان الناس تعرف تتصل بيه وتتعايش عظيم جدا بالتوفيق".

وكشف أحمد نافع معلومات عن المُحاضر، فكتب: "د.هشام احد اكثر دكاترتنا احتراما وفكرا...واضاف ابحاث عالمية كثيرة جدا ذات قيمة.. وعنده فكر مختلف في توصيل المعلومة..وهو لتغير فكرة العلاقة بين الدكتور والطالب فضل انه يتكلم بلبس غير رسمي".

كذلك مريم الجندي، كتبت: " هو أي حاجة بيتعمل عليها زيطة كداا وخلاص ! دا د.هشام سلام مدير مركز الحفريات الفقارية كلية العلوم جامعه المنصورة و مكتشف ديناصور المنصوراصورس اللي سمع عنه كتير وانا منهم رغم اني مش معاهم ف الكلية اصلا ..
ودا كان رايح يلقي محاضرة لطلاب الثانوية العامة اللي دخلين علوم جديد وكان عاوز يوصل لهم صورة ان دكتور علوم مبيخوفيش ويكسر الرهبه اللي عند الطلاب وكان لابس تحتها لبس كاچوال عادي ، لية ممكن نشوّه صورة حد بالشكل دا وبالسهوله دي".

ومن جانبها، قالت صحيفة "الوطن" المحلية، أن جامعة  المنصورة أصدرت  بيانًا ذكرت فيه، أنها تابعت باهتمام ما تم تداوله اليوم على مواقع التواصل الاجتماعي تحت عنوان "أستاذ بجامعة المنصورة يخلع ملابسه أمام الطلاب الجدد"، موضحة أنه بفحص الواقعة تبين أن الفيديو لا يمت للجامعة بصلة، وأنه تم تصويره بأحد القاعات خارج الجامعة عام 2017، بمبادرة من مجموعة شبابية لتنظيم مؤتمر باسم "علوم الكنز المفقود" لطلاب الثانوية العامة قبل التحاقهم بالجامعة.

 وقد قام عضو هيئة التدريس بإعادة نشره على صفحته الخاصة لبيان بساطة أعضاء هيئة التدريس من وجهة نظره فى التعامل مع الطلاب.

ردود الفعل نشطاء مواقع التواصل كما رصدتها "دنيا الوطن":













التعليقات