بالفيديو ..أحمد موسى: ليس للمصريين عند السيسي إلا الأكل والملبس

بالفيديو ..أحمد موسى: ليس للمصريين عند السيسي إلا الأكل والملبس
رام الله - دنيا الوطن - وكالات
أكد الإعلامي المصري المقرب من السيسي أحمد موسى أن الشعب المصري لا يريد من السيسي سوى الأكل واللِبس" (االملبس)".
 
وقال موسى في برنامج "على مسئوليتي"، بفضائية "صدى البلد"، مساء الثلاثاء: "الشعب المصري عايز حاجتين مش تلاتة: آكل كويس جدا، وألبس كويس جدا، بأسعار رخيصة.. مش عايز حاجة ثانية من الدولة، ومش عايز حاجة من الرئيس (يقصد: السيسي) غير كده.. أكلني يا ريس.. ولبسني يا ريس.. آكل بأسعار رخيصة، وألبس بأسعار رخيصة"، على حد قوله.
 
وأضاف: "معظم الدول كده.. الأكل رخيص، وتلبس زي ما أنت عايز".
 
واستطرد: "المواطن يبحث عن الأكل.. والنهارده الرئيس كان مع وزير التموين.. موضوع التموين والدولة والحكومة والأسعار والأكل هو الشغل الشاغل اللي ما فيش حد إلا لازم يدافع عن هذا الموضوع"، وفق قوله.
 
وتابع قائلا: "في ناس ما تقدرش تجيب غير مرة واحدة لحمة في الشهر أو فراخ، وساعات فيه ناس بتجيبها في المناسبات بس".
  
من جهتهم، استقبل نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي كلام موسى بالغضب الشديد، مشيرين إلى مسؤوليات الدولة، والسيسي، في توفير خدمات التعليم والعلاج والمسكن والعمل، فضلا عن ضمان حرية الرأي والتعبير، وتكافؤ الفرص بين المواطنين،.. إلخ.
 
وتساءل أحدهم: أين كان هذا الكلام أيام مرسي؟
 
وقال آخر: "ده على أساس أن السيسي هو الباشا، وإحنا العبيد عنده.. شغالين باللقمة اللي بناكلها"!
 
وقال ثالث: "تفكير عبيد"، فيما تساءل رابع: "طيب هو فين الأكل والشرب.. ده حتى الأكل والشرب مش قادر يوفرهم.. عرفتوا مين الخرفان؟
 
وقال خامس: "وغذاء العقل اللي حضراتكم بتعملوا جاهدين، وباستماتة شديدة لتعطيله، وربما لإلغائه، حتى لا يخرج عليكم من يجابهكم بالعقل والحجة والمنطق.. صدقتَ، وأنت الكذوب".
 
وسخر آخر: "الراجل ما غلطش.. ما السيسي بيربي بهايم".. فيما قال سابع: "تلك حقوق البهائم".
 
وتساءل آخر: وماذا عن الأمن والمسكن الجيد والوظيفة المناسبة والتعامل بآدمية في الأقسام والمحاكم والسجون والصحة والتعليم والحرية والحماية من الأعداء والظلم.. إلخ؟


 


التعليقات