بالفيديو .. دينا : أختى منتقبة .. وإذا تزوج ابنى يهودية لن أقاطعه .. ونفسى أبطل السجاير !

بالفيديو .. دينا : أختى منتقبة .. وإذا تزوج ابنى يهودية لن أقاطعه .. ونفسى أبطل السجاير !
غزة - دنيا الوطن
ضيفة حلقة امس من برنامج نيشان ( انا والعسل) كانت هي الراقصة دينا ، وكالعادة كانت لها تصريحات غريبة جداً سنتوقف عند بعض منها بدون أى تعليق منا .. فهذه المهمة سنتركها لكم .. قالت دينا .. الراقصة التى تمتهن مهنة الرقص تكافح من اول ما بتصحى من النوم لغاية ما بتنام طالما ربنا كرمها وبدأت تكون حاجة .. وتظل تجاهد حتى اخر يوم فى حياتها !! وانا عندى ميزة وهى ان الستات بتحبنى وتحب ان تتفرج على لأن الستات عندما تتفرج على تنظر الى البدلة والماكياج والرقص وانا احب ذلك لانه ليس من العادة ان تحب الستات الراقصة  ، ووالدى كان يشجعنى عندما كنت فى فرقة رضا والفرقة الشعبية الا انه رفض الرقص الشرقى علشان ملابسه وظللنا مختلفين طوال عامين كاملين حتى تصالحنا بعدما رآنى نجحت .
وعن اخواتها فتقول : عندى من الاخوة اربعة هم ريتا وهالة ونهاد وسمير ، وعلى فكرة .. اختى ريتا منتقبة ونحن نتحدث مع بعضنا كاخوات وعلى فكرة كل واحد فينا له شكل ويعمل فى مهنة غير الاخر ، ودائما اقول اذا كان الحجاب هو الذى سيدخل اختى باب الجنة فانا يمكن عندى باب اخر ادخل منه اإلى الجنة انا ايضا ، فهناك اعمال اخرى غير الحجاب سنحاسب عليها مع علمى انه فريضة فهناك اشخاص الحجاب عندهم اسهل حاجة فى الدنيا وعند اخرين اصعب حاجة فى الدنيا والحجاب يتطلب مقدرة لا اقدر عليها واعلم جيداً انه فضل بس لسه وقته ماجاش !!
وتضيف قائلة : على فكرة الانتقادات التى توجه الى دائما تكون من وراء ظهرى يعنى مثلا عمر ما حد واجهنى وقال لى مثلا ( يا رقاصة ) فكل المعاملات مع الناس راقية جدا لكنهم يتحدثون من وراء ظهرى وهذا لانهم جبناء .
وعن رفضها التصريح بعمرها الحقيقى تقول : انا معنديش مشكلة انى اقول سنى كام لكن عندى مشكلة فظيعة مع الحسد فانا بترعب من الحسد فانا ارى نفسى من داخلى 20 عاما  ، على فكرة انا لسة ماكملتش الخمسين ، وانا لدى رجلين فى حياتى احبهما واحترمهما ولا احب ان اذكر غيرهما اطلاقا هما ابنى لانه الرجل الحقيقى فى حياتى وزوجى لانه الحب الثانى فى حياتى ، ولا احب ان اذكر اسم زوجى على الملآ فكل ما استطيع قوله اننى متزوجة من رجل محترم وسعيدة معه ، ولم اتعاط حبوباً مهدئة فى حياتى ولا اشرب اى شئ فى حياتى سوى السيجارة وزعلانة جدا ونفسى ابطلها  .
وعندما وجه اليها نيشان سؤال حول ما الذى ستفعله اذا قال احد الاشخاص لابنها على فى يوم من الايام (يا بن الرقاصة ) مثلا ، فردت عليه  : على فكرة دى كلمة عيب عندنا فى مصر وهقولك معناها بعدين لكن المصريين يعرفون معناها فاعتذر لها نيشان ولابنها على الهواء مباشرة وتكمل كلامها قائلة : على فكرة ابنى على يتابع رقصى واعمالى على اليوتيوب ويعلق على بدل الرقص ويقول لى دى حلوة والاخرى مثلا مش حلوة فانا اعلمه ان ابن الرقاصة مثل ابن الفنانة وغيرهم .
وعن سؤال العسل المر فيوجه لها نيشان سؤال عما ستفعله اذا جاءها على فى يوم من الايام عندما يكمل سن ال18 انا حبيت وعايز اتجوز من فتاة يهودية فتقول : يا نهار اسود بلاش والنبى لانى مش هقف امام حبه لكن قلبى سيتقطع من داخلى لاننى لن اكون موافقة وفى أسوا الظروف اذا تزوجها لن اقاطعه تحت اى بند .



التعليقات